ETICA APLICATA - Despre Etica
de Peter Singer

Traducere de Gheorghe si Patricia Obreja

Peter Singer

"Cartea trateaza aplicarea eticii sau moralitatii in o varietate de situatii cum ar fi: modul de tratare al minoritatilor etnice, egalitatea femeilor cu barbatii, folosirea animalelor pentru cercetare si hrana, avorturile, moartea asistata (eutanasia), obligatia celor bogati de ai ajuta pe cei saraci, etc. Pentru a avea o discutie utila despre etica, este necesar sa spunem cate ceva despre ea, pentru a avea o mai buna intelegere a ceea ce facem atunci cand discutam probleme de ordin etic. "

CE NU ESTE ETICA

"Multa lume crede in zilele noastre, cum ca moralitatea este de domeniul trecutului. Moralitatea este privita ca un set de reguli puritane, create in principal pentru a ingradi omului libertatea de a se distra. Moralistii traditionali pretind a fi aparatorii moralitatii in general, cand ei de fapt apara un anumit cod moral. Primul lucru care trebuie spus despre etica, este ca etica nu inseamna un set de interdictii care vizeaza in principal sexulaitatea. Pasajele pe care le cititi in continuare abordeaza probleme de etica mult mai importante. "

"De asemenea, este bine de inteles, ca etica nu este un sistem ideal care este nobil doar in teorie si nu in practica. Din contra: putem spune despre o judecata etica care se dovedeste gresita in practica, ca ceva este fundamental gresit cu acea judecata, pentru ca scopul judecatilor de ordin etic este sa indrume practica. Multa lume crede ca etica nu poate fi aplicata in lumea reala, pentru ca etica este un sistem de reguli simple de genul: 'sa nu minti', 'sa nu furi' si 'sa nu omori'.

Lumea care gandeste asa probabil ca gandeste si ca etica nu poate fi aplicata la viata complexa din zilele noastre. Unii cred ca in situatii neobisnuite, regulile simple de care vorbeam pot fi in conflict, si chiar daca nu sunt, aplicand o asemenea regula ar putea duce la un dezastru. De exemplu, in mod normal, este gresit sa minti, dar, daca ai fi trait in o Germanie nazista, si Gestapo-ul ar fi venit la usa ta sa te intrebe daca ascunzi evrei, ar fi fost desigur acceptabil sa minti in acest caz ca in casa ta s-ar fi ascuns evrei. De aceea, ca si esecul unei moralitati sexuale restrictive, esecul eticii cu reguli simple nu trebuie privit ca un esec al eticii ca intreg."

"Un alt aspect demn de retinut este ca, etica nu trebuie abordata doar in contextul unei religii. Traditional, legatura dintre religie si etica, a fost ca religia, a propavaduit recompensa eternitatii pentru cei care s-au comportat moral in timpul vietii, iar pentru restul, focul iadului. De aceea este suficient sa subliniem ca observarea zilnica a semenilor nostri arata clar ca un comportament moral nu necesita credinta in rai sau iad."

"In cele din urma ar trebui sa intelgem ca etica nu este relativa sau subiectiva, asa cum pretind unii. Un exemplu ar fi cum ca etica este relativa la societatea in care un anumit individ traieste. Asta poate fi adevarat din un anumit punct de vedere, dar fals dintr-un altul. Sexul ocazional ar putea fi considerat imoral cand ca urmare rezulta copii nedoriti, dar moral daca metodele de contraceptie sunt folosite. Dar aceasta este doar o forma superficiala de relativism.

In vreme ce paragarful de mai sus sugereaza ca aplicabilitatea unui principiu ca “Sexul ocazional este gresit” poate fi relativa la timp si loc, nu specifica nimic legat de faptul ca un astfel de principiu este adevarat in circumstante specifice sau un cadrul unui principiu mai general ca: 'Fa lucrurile care conduc la fericire si reduc suferinta'. Consider cruzimea fata de animale un lucru gresit, altcineva poate considera ca nu este gresit. Daca asta inseamna ca nu sunt de accord cu cruzimea fata de animale, iar cealalta persoana este, amandoua afirmatiile pot fi adevarate, deci nu este nimic de discutat."

CE ESTE ETICA

"Ce urmeaza este o viziune asupra eticii care permite ratiunii sa joace un rol important in deciziile de ordin etic. Nu este singura viziune posibila, dar este o viziune plauzibila. Prima greseala pe care o facem cand vorbim despre etica este incercarea de a distinge moral de imoral sau etic de ne-etic, dar putem invata din greseli. Trebuie sa acceptam idea ca cei care cred intr-o etica neconventionala, traiesc totusi dupa anumite standarde de ordin etic, daca ei cred, oricare ar fi motivul, ca este bine sa faca ceea ce fac. Notiunea de a trai dupa un anumit standard etic este strans legata de modul in care cineva isi explica si isi justifica modul de viata. Astfel oamenii pot face diverse lucruri pe care le putem considera gresite, si totusi ei sa traiasca conform standardelor etice, daca sunt pregatiti sa apere si sa justifice ceea ce fac."

"Cineva ar putea argumenta fara sfarsit despre meritele fiecarei caracteristici a eticii; dar ce au ele in comun este mult mai important decat diferentele dintre ele. Etica adopta un punct de vedere universal. Asta nu insemana ca o judecata etica particulara trebuie sa fie universal aplicabila. Circumstantele schimba cauzele, asa cum am vazut. Asta inseamna, ca facand judecati de ordin etic, trecem dincolo de propriile noastre placeri sau neplaceri. Dintr-un punct de vedere etic, faptul ca sunt eu cel care castig de pe urma unui fapt, sa zicem a unei redistribuiri mai egale de salariu, si tu cel care pierzi este irelevant. Etica ne cere sa trecem dincolo de ‘eu’ si ‘tu’, la legea universala, la judecata universala, care este o pozitie de spectator impartial sau observator ideal, sau oricum vrem sa-l numim."

"Modul de gandire pe care l-am prezentat este o forma de utilitarism. Ce ne arata aceasta? Nu ne arata ca utilitarism-ul poate fi dedus din aspectul universal al eticii. Exista alte idei de etica – ca de exemplu drepturile individului, valoarea vietii, justitia, puritatea, si asa mai departe – care sunt universale in sensul cerut, si sunt, cel putin in unele versiuni, incompatibile cu utilitarism-ul.

Pozitia utilitariana este una minima, o prima baza pe care o atingem prin universalizarea luarii deciziilor de interes personal. Nu putem refuza acest pas, daca este sa gandim etic. Daca ar fi ne convinga cineva sa trecem dincolo de utilitarism si sa acceptam reguli morale sau idealuri ne-utilitariane avem nevoie de motive serioase pentru a face acest pas. Pana atunci, avem destule motive ca sa ramanem utilitarieni."

"Aceasta incercare de argumentare a utilitarismului corespunde modului in care voi discuta probleme practice in aceasta carte. Sunt inclinat sa pastrez o pozitie utilitariana, iar, pana la un anumit nivel cartea ar putea sa fie vazuta ca o incercare de a indica cum un utilitarism consistent ar trata un numar de probleme controversate. Dar nu voi lua utilitarismul drept singura pozitie etica demna de considerat. Voi incerca sa arat rodul altor viziuni, a teoriei drepturilor, a justitiei, a valorii vietii, si asa mai departe, in cadrul problemelor discutate. In acest fel cititorii vor putea sa traga propriile concluzii despre valoarea abordarii utilitariene si ne-utilitariene, cat si despre intreaga problema a rolului motivului si argumentului in etica."

Utilitarismul este conceptul conform caruia valoarea morala a unei actiuni este determinata doar de utilitatea sa, cu alte cuvinte de rezultatul ei, de contributia ei la fericire in general.
http://en.wikipedia.org/wiki/Utilitarianism

Este interzisa publicarea acestor materiale pe orice alt site!