Fermele intensive: o problema morala
de Peter Singer - The Minnesota Daily, 22 Martie 2006

Factory Farming: A Moral Issue

Traducere de Patricia Obreja

Peter Singer

Este un consens in crestere ca fermele de crestere intensiva – cunoscute ca si CAFO (Concentrated Animal Feeding Operations) – sunt ceva gresit din punct de vedere moral. Miscarea Americana pentru drepturile animalelor, care in primii s-a ani s-a concentrat in mare catre folosirea animalelor in cercetare, a ajuns acum sa isi dea seama ca fermele de animale reprezinta de departe cel mai mare abuz asupra animalelor. Numerele vorbesc de la sine. In US undeva intre 20 si 40 de milioane de pasari si animale sunt ucise pentru cercetare in fiecare an. Poate parea mult – si depaseste cu mult numarul animalelor omorate pentru blana si a celor folosite in circuri – dar 40 de milioane reprezinta mai putin de doua zile in abatoarele din America, care omoara aproximativ 10 miliarde de animale in fiecare an.

Majoritatea covarsitoare a acestor animale si-au petrecut intreaga viata inchise in hale, fara a iesi afara macar si pentru o singura ora. Suferinta lor nu este pentru cateva ore sau zile, ci pentru intreaga lor viata. Scroafele si viteii de carne sunt inchisi in spatii prea stramte pentru ei sa se poata intoarce macar, avand doar posibilitatea de a face numai cativa pasi. Gainile crescute pentru oua sunt incapabile sa isi intinda aripile deoarece custile lor sunt prea mici si prea aglomerate. Pentru a preveni pierderile, producatorii le taie ciocurile cu un cutit incins, taind chiar in zona senzitiva, fara nici un fel de anestezie.

Puii inghesuiti in hale cu cate 20 000 de pasari, sunt facuti sa creasca atat de repede, incat multi dintre ei dezvolta probleme ale picioarelor din cauza oaselor imature care nu pot sustine greutatea corpurilor lor. Profesorul John Webster de la Bristol’s School of Veterinary Science a spus: "Puii de carne sunt singurele animale de ferma care sunt in durere cronica pentru ultima parte de 20% din viata lor. Nu se misca, nu pentru ca sunt inghesuiti, ci pentru ca ii dor articulatiile.’.

Uneori picioarele lor cedeaza sub ei, facandu-i sa moara de foame pentru ca nu mai pot ajunge la mancare. Bine-nteles producatorii nu pot vinde aceste pasari, dar din punct de vedere economic stau tot bine, datorita acestor rase de carne pe care le folosesc. Asa cum se scria intr-un articol: calcule simple au condus la concluzia ca de obicei "este mai bine sa iei greutatea, ignorand mortalitatea". Alta consecinta a structurii genetice a acestor pasari, este ca pasarile folosite pentru inmultire – paraintii celor vandute in supermarketuri – sunt constant infometate, deoarece ele, spre deosebire de puii lor care sunt macelariti la 45 de zile, trebuie sa traiasca suficient de mult pentru a atinge maturitatea sexuala. Daca ar fi hranite asa cum au fost programate sa manance, curand ar devein obeze si ar muri, fiind incapabile sa se inmulteasca. Astfel ca sunt tinute pe ratii stricte de hrana, lasandu-le sa caute in van mancare.

Opozitia fata de fermele de animale, candva asociata numai cu activistii pentru drepturile animalelor, este acum impartita de multi conservatori, printre ei si Matthew Scully, fost scriitor al discursurilor pe vremea lui George W. Bush si autorul: “Dominatia: Puterea Omului, Suferinta Animalelor si Chemarea la Mila”. In viziunea lui, chiar daca Dumnezeu ne-a dat puterea de a domina asupra animalelor, ar trebui sa exersam aceasta dominatie cu mila – iar fermele de animale esueaza din acest punct de vedere. Scrierile lui Scully au gasit sustinere din partea altor conservatori, ca Pat Buchanan, editor al The American Conservative, care a publicat pe prima pagina eseul lui Scully: “Fabricile fricii: cazul conservatorismului compasional – pentru animale” si George F. Will care a folosit articolul sau din Newsweek pentru a recomanda cartea lui Scully.

Chiar si o autoritate religioasa cum este Papa Benedict XVI a afirmat ca dominatia asupra animalelor nu justifica fermele de animale. Cand era capul Bisericii Catolice Congregatia Sfanta pentru Doctrina Credintei, viitorul papa a condamnat “folosirea industriala a fiintelor, prin care gastele sunt hranite in asa fel incat sa aiba un ficat cat mai mare sau gainile sunt tinute atat de ingramadite incat ajung caricaturi de pasari”. Aceasta “degradare a unor fiinte vii transformate in marfa” i-a parut sa "contrazica relatia de reciprocitate care reiese din Biblie".

Unii cred ca fermele de animale sunt necesare pentru a hrani populatia in crestere a planetei. Adevarul este contrariul. Indiferent cat de eficiente ar deveni industriile carnii, laptelui si oualelor, cresterea animalelor hranite cu grane este o risipa. Departe de a creste cantitatea de hrana disponibila pentru consum, o reduce de fapt.

Operatiunea concentrata de hranire a animalelor, este asa cum ii spune si numele, o operatiune in care adunam animalele la un loc si le hranim. Spre deosebire de viteii si oile de pe pasune, ele nu se hranesc singure. Acesta este defectul din punct de vedere ecologic: orice CAFO se bazeaza pe terenurile agricole, pe care hrana pentru animale este crescuta. Din cauza ca animalele, chiar si inchise, folosesc mare parte din valoarea nutritionala a hranei lor pentru a se misca, pentru a-si pastra caldura sau pentru a-si forma oasele sau alte parti ale corpului, intreaga operatiune este un mod ineficient de hranire al oamenilor. Epuizeaza mai rapid decat alte forme de ferme resursele de pamant cultivabil, energie si apa. Ar fi mult mai eficient ca pamantul sa fie cultivat pentru hranirea directa a oamenilor.

Fermele industrializate, dominate in proportie covarsitoare de corporatii uriase precum Tyson, Smithfield, ConAgra si Seaboard, au contribuit la depopularea zonelor rurale si declinul ideii de familie de fermieri. Nu reprezinta nimic altceva decat producerea unei hrane care este, in momentul vanzarii, ieftina. Dar pentru acest pret scazut, animalele, mediul si zonele rurale platesc cu varf si indesat.

Din fericire sunt alternative, care includ dieta vegana, sau cumpararea de produse animale numai de la producatori care permit animalelor sa iasa afara si sa aiba o viata cat de cat decenta. Este momentul pentru o schimbare in valorile noastre. In timp ce societatea este orientata spre probleme precum casatoriile intre homosexuali si utilizarea embrionilor in cercetare, trece cu vedera una dintre cele mai mari probleme de ordin moral a zilelor noastre. Ar trebui sa vedem in cumpararea si consumarea produselor din fermele industrializate, fie de catre fiecare individ, fie de catre institutii, o violare a celor mai elementare standard referitoare la felul in care ar trebui sa tratam animalele si mediul.

Este interzisa publicarea acestor materiale pe orice alt site!